12.10.2020 Tiedote Töysän terveysaseman toiminnasta

Koronavirustapaukset ovat viime aikoina lisääntyneet Etelä-Pohjanmaalla ja yhä suurempaan potilasmäärään on syytä varautua myös Kuusoten/Kuusiolinnan alueella. Tämän vuoksi Alavudella toimivalle hengitystieinfektiopoliklinikalle tarvitaan lisää erityisesti sairaanhoitajaresurssia sekä vastaanottotyöhön että koronanäytteiden ottoon.

Alavuden hengitystieinfektiopoliklinikan vahvistamiseksi suljemme Töysän lääkärinvastaanottotoiminnan väliaikaisesti 19.10.2020 lähtien vuoden loppuun asti.

Töysän terveysaseman lääkäri siirtyy tekemään vastaanottotyötään Alavuden terveysaseman tiloihin ja myös laboratoriotoiminta siirtyy Töysästä väliaikaisesti Alavudelle. Neuvolatoiminta ja suun terveydenhuolto jatkavat toimintaansa Töysän terveysasemalla normaalisti.

Töysän terveysasemalle suunnitellut ajanvaraukset pyritään toteuttamaan aiempien suunnitelmien mukaan, mutta vastaanottopaikkana toimii Töysän terveysaseman sijasta Alavuden terveysasema. Kaikkiin Töysän terveysasemalle ajan varanneisiin potilaisiin ollaan yhteydessä.

Edellä kuvatut toiminnan muutokset johtuvat koronaviruspandemiasta ja tiedotamme joulukuulla 2020, kun toiminta voi palata takaisin normaaliin.

Muistuttaisimme, että kiireettömille vastaanotoille, kuten neuvolaan, ajanvarausvastaanotolle tai suun terveydenhuoltoon, ei pidä tulla hengitystieoireisena. Hyvää käsi- ja yskimishygieniaa noudattamalla, välttämällä matkustamista ja ei-välttämättömiä sosiaalisia kontakteja voimme hidastaa epidemian leviämistä ja suojella riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä tartunnalta.

Kasvomaskin käyttöä suositellaan kaikissa terveysasemien tiloissa.

Alavudella 12.10.2020

Marjo Ala-Salmi
tartuntataudeista vastaava lääkäri, vs johtava lääkäri
Kuusiolinna Terveys Oy